Monday, December 21, 2009

...Ku terima dengan redha...

Assalammualaikum u all...hehehe..dh bersarang kan blog kiter ni...macam2 perkara yang berlaku tapi memula nk che yang hepy dulu...
nak ucapkan Selamat Pengantin Baru pada adik ipar ku iaitu Nor Syahida (Noni) bersama dengan jejaka pilihan hati beliau iaitu Sayuthi...ecah ucapkan semoga berbahagia hingga ke hujung nyawa..AMIN...

em...macam2 musibah yang berlaku...

Camni, pada tarikh 10 November 2009, aku telah disahkan mengandung 1 bulan 3 minggu..masa ni aku hepy sangat dapat bite ni...tapi pengalaman dulu aku pernah keguguran so kegembiraan hanya aku kongsi bersama suami, keluarga dan kawan opis yang dekat je...kawan2 yang lain bukan aku tknak bagitau tapi aku takut alami situasi keguguran lagi seperti dulu...
masa mengandung tu aku alami morning sickness yang sangat terok...bagi aku waktu malam aku adalah sangat terok aku alami...tak larat, tak lalu makan, pening macam2 lagi....dah yang paling tk disangka aku tk suka ceburi benda yang social contohnya g keluar shopping ke even melayari laman web social pun aku tk minat...contohnya buat blog ke..hheheh...mmg aku merasai saat2 alahan mengandung....tapi...akhirnya telah tertulis..telah ditakdirkan oleh ILLAHI...

saat yang aku amat takut...pada 9 Disember 2009, usia kandungan ku 3 bulan 1 minggu...aku mengalami pendarahan..dan aku pergi ke klinik untuk mendapatkan kepastian..tapi akhirnya..perkara yang paling aku takuti aku terpaksa hadapinya sekali lagi...untuk kali kedua...aku KEGUGURAN...!!! aku sedih sangat YA ALLAH...sedih yang tidak terhingga...aku difahamkan oleh doktor bahawa bayi aku tidak sihat..jantungnya tidak bergerak lagi semasa scan sedang dijalankan terhadap aku...YA ALLAH apakah dosaku...apakah salah ku...YA ALLAH...amat berat ujian yang KAU berikan pada ku ini...aku pasrah YA ALLAH...aku redha...ini semua ketentuanMU YA ALLAH..

Setelah berita telah ku terima, lalu suami ku menghantar ku pulang ke kampung (Melaka) untuk urusan pantang...ketika itu suami ku sedang menghadapi peperiksaannya yang terakhir...aku berdoa kepada MU YA ALLAH semoga diluluskanlah peperiksaan yang dihadapi suamiku ketika kami sedang melalui ujian dari MU ini...aku memandang suami ku ketika suami ku memandu...bertitis air mata jatuh di pipinya...kerana tak sanggup melihat aku yang sedang begitu ghairah mengalirkan air mata...mmg aku akui...ketika itu...aku tidak dapat menenangkan diriku sendiri...aku menangis sekuat hatiku...dari perjalanan jengka-melaka...aku hanya menangis je...menangis...menangis..menangis..hingga aku rasa pening yang teramat sangat kepala ku ini...tapi aku tidak hiraukan langsung kesihatan ku ketika itu...aku mahu menangis sepuas hatiku...sampai sahaja di Melaka aku masih lagi menangis bila melihat atuk & nenek ku menunggu dan memapah aku masuk ke rumah..mmg aku lemah ketika itu...aku rasa bagai nk gila...tapi cepat2 aku beristigfar...

Semasa aku di Melaka, bayi aku masih di perut dan tidak gugur lagi...aku mengambil keputusan ingin mengikut suami ku pulang ke Kuantan pada hari Sabtu...pada hari Ahad...13 Disember 2009, aku terasa kesakitan yang sama yang pernah aku alami pada bulan 8 2008 dahulu...ya...GUGUR...hanya menunggu waktu untuk janin ku gugur sahaja...masa itu aku berada di rumah makteh ku di kuantan..hanya aku yang merasai betapa sakitnye ketika itu...pecah air ketuban, darah yang banyak mengalir....YA ALLAH..permudahkanlah keguguran ini YA ALLLAH...aku terimanya dengan hati terbuka..hanya sekelip mata aku berlari ke bilik air dan didapati...aku telah keguguran...keluarnya seketol darah dan janin...ALHAMDULILAH...kesakitan tadi telah hilang...dan hilang sudah bayi yang aku kandung kan itu...3 bulan 1 minggu...ibu sayangkan anak...sayang sangat...pergi la engkau...ibu terima dengan redha...

Malam tersebut juga aku pergi ke klinik untuk membuat pengesahan bahawa aku telah keguguran dan setelah diperiksa oleh doktor didapati rahim ku telah kosong....waktu ini aku terima dengan tenang..aku pasrah..Pada hari Isnin, selepas suami aku tamat menjawab peperiksaannya, aku dan suami pulang ke Jengka untuk adat berpantang...sepanjang di Jengka aku telah dijaga makan oleh mak mertua dan adik ipar ku Ila...tima kasih yang tidak terhingga...hanya TUHAN dapat membalas semua jasa yang telah mak dan adik lakukan terhadap saya...alhamdulilah sekarang...aku sudah mula bekerja...walaupun keadaan aku masih di dlm berjaga2...tapi aku ingin bekerja bagi melupakan perkara yang sedih itu...

Aku ingin memohon maaf pada semua ahli keluarga aku dan sebelah suami aku..kerana aku tidak menjaga betul2 kandungan ini...maafkan aku...aku tau pasti kalian semua menunggu kelahiran bayi ini..tapi ALLAH lebih menyayanginya...mohon sejuta kemaafan dariku..aku sayang kalian semua...kerana diwaktu aku kesusahan kalian semua banyak memberikan aku kata2 semangat dan berada disisi ku di kala ku bersedih dan berduka..

Pada kawan2 ku...terima kasih...semangat dan dorongan yang kawan2 salurkan aku hargainya...doakan agar aku pulih semula semangat yang hilang ini..doakan aku agar tahun 2010 akan membawa kebahagiaan dalam idopku...

Pada suamiku tercinta...
Sayang...terima kasih di atas segalanya...sama2 sedih, sama2 menangis dan sama2 mengharungi ujian ini...Maafkan ayang bang...walaupun abang marah ayang kalu ayang mohon maaf tapi izinkan ayang minta maaf pada abg kerana...tidak menjaga elok waris abang...maafkan saya bang..
Abang....terima kasih banyak di atas segalanya...rasanya tak tersenarai apa yang abang telah lakukan pada saya...saya terlalu menyayangi dan menyintai abang...satu hari nnti rezeki itu milik kita sayang....



p/s :- Yang indah hanya la sementara

10 comments:

...nadia fadzianty... said...

..banyakkan bersabar ya angah...insyAllah pasti nnti rezeki tu dtg lagi...keep on praying okay..and i'll pray for u too okay my dear...
...papepun take care okay...
..miss you...

NaSha said...

huhuhu..tq nad...
skrg tgh nak menenteramkan jiwa...buat benda yang aku suka je skrg...hehhehe...tima kasih fren..
mis u 2...

lengkuk~ said...

be strong kak ecah!

NaSha said...

insyallah..wish me ya...
tq lil bro..

tukang cerita said...

kak ecah..
segala yg berlaku mesti ade hikmahnye kan..
Dia lebih menyanyanginye..
banyakkan bersabar..

NaSha said...

tq ema...
DIA lebih menyayanginya...

nunä.ämät said...

angah, bersabarlah...
dugaan tuk mendewasakan kita kan? Allah lebih menyayangi ur babies. pray hard, n b strong my lil fren!

NaSha said...

thanks ona...ya, tabah menempuh ujian...thanks fren..

norizan mohd said...

wan..sedih sgt bl aku bc blog ang ni...x sangka dlm kepoh2 ang ni kn bhadapan dgn ujian cam ni..tu tandanya Allah sygkan ang..sb tu Dia bg ujian...mga ang tabah n x putus asa...berdoa slalu..ader surah2 yg bleh d amlkan utk dpt anak..yg penting usaha n bykkan berdoa...('',)

NaSha said...

heheeh...how dare u..ckp i kepoh..hehheheh..tkpe la ijan, takda rezeki kan..hehehhe..yang penting berusaha & berdoa..tima kasih na atas sokongan ang tu..tq sangat2..